ČO JE V PRÁCI
ŽENY A FILM
CELULOIDOVÝ STROP ZA KAMEROU
Podľa štúdie, ktorú každoročne uverejňuje Univerzita v San Diegu, zo 100 filmov s najvyšším ziskom v USA v roku 2019 12 % režírovali ženy (len 4 % v roku 2018). Podiel ženských režisérok tak v roku 2019 dosiahol svoje historické maximum.
V roku 2019 ženy pôsobili v 21 % režisérskych, scenáristických, produkčných, strihačských a kameramanských pozíciách. Od roku 1929 do roku 2020 bolo na Oscara za réžiu nominovaných len päť žien. Vyhrala jedna jediná.
ŽENY AKO OZDOBA PRED KAMEROU
Jazyk realitu nielen pomenúva, ale ju aj priamo vytvára. Platí to aj pri filmoch a seriáloch, ktorých sledovaniu ľudia venujú veľkú časť voľného času. Zobrazovanie mužov a žien vo filmoch a seriáloch vplýva na naše vnímanie skutočnosti. Vďaka tomu sú potom ženy až príliš často zobrazované ako ozdoba hlavného mužského hrdinu. Ešte aj dnes meno ženskej postavy vo filme často ani nepoznáme, nevieme, kde pracuje alebo akú má povahu. Iba vieme, že to, ako na obrazovke vyzerá, zodpovedá ideálu krásy.
Faktom zostáva, že ženy v roku 2019 tvorili 34 % všetkých hovoriacich postáv (pokles o 1 % oproti minulému roku) a muži 66 %. V posledný rokoch sa ale kinematografia zásadne posunula a začína intenzívnejšie spracovávať aj témy týkajúce sa prevažne žien. Prispeli k tomu jednoznačne aj streamovacie služby, ktoré rozšírili ponuku kvalitných seriálových a filmových titulov.
Alison Bechdel navrhla jednoduchý test na overenie toho, ako konkrétny film zobrazuje ženy. Kladie tri základné otázky:
-
Má film aspoň dve ženské postavy, ktorých meno poznáme?
-
Rozprávajú sa spolu tieto dve postavy?
-
Rozprávajú sa spolu aj o niečom inom ako o mužovi?
Tak nabudúce, keď budeš pozerať film, skús ho rovno aj otestovať.
Zdroje:
The Celluloid Ceiling:
Behind-the-Scenes Employment of Women on the Top 100, 250, and 500 Films of 2019
It’s a Man’s (Celluloid) World:
Portrayals of Female Characters in the Top Grossing Films of 2019